Hol legyen a vállalkozásom székhelye?

Főleg akkor nehéz kérdés ez, ha nincs saját ingatlanom

Érdekes módon nem a vállalkozás elindításával kapcsolatos intézni valókkal volt a legnagyobb gondom. Azt volt a legnehezebb kitalálni, hogy hol legyen a székhelyem.

kulonfele_postaladak.jpg

Mi az a székhely?

A Webes ügysegéd, ahol az egyéni vállalkozást online el lehet indítani, a következőt írja:

"A vállalkozás székhelye a vállalkozás bejegyzett irodája. A bejegyzett iroda a vállalkozás levelezési címe, az a hely, ahol a cég üzleti és hivatalos iratainak átvétele, érkeztetése, őrzése, rendelkezésre tartása, valamint ahol a külön jogszabályban meghatározott, a székhellyel összefüggő kötelezettségek teljesítése történik.
Az egyéni vállalkozó székhelye olyan ingatlan lehet, amely az egyéni vállalkozó tulajdonát képezi, vagy amelynek használatára az egyéni vállalkozó egyébként jogosult."

webes_ugyseged_szekhely.png

Nekem nincs saját tulajdonú ingatlanom. Ilyen esetben olyan helyet kellett keresnem, 'amelynek használatára egyébként jogosult' vagyok. Ez lehet olyan ingatlan, amit bérelek.

Befogadó nyilatkozat

Ha nem az enyém az ingatlan, akkor kell kérnem egy hozzájárulást a székhelyként használt ingatlan tulajdonosától. (Innen le is tölthetsz egy Befogadó nyilatkozat mintát.)

Az általunk bérelt ingatlan tulajdonosa nem járult hozzá, hogy székhelyként használjuk a lakását. Így kerestem a további lehetőségeket.

Önkormányzati lakást sem használhattam székhelyül, mert nem én, hanem a szüleim a bérlők ott. Velük kötötték meg a szerződést anno. Hiába élek ott és az az állandó lakcímem. A bérlőnek lehet ott a székhelye, de a bérlő családtagjának már nem.

Az egyik rokonom hozzájárult a tulajdonában lévő ingatlan használatához. Meg is írtuk a Befogadó nyilatkozatot és elindítottam az egyéni vállalkozásomat. A Webes ügysegéden bejelentettem a székhelyet is.

De ez sem volt jó megoldás. Amikor a Kormányhivatal ellenőrizte, hogy milyen jogon használom az ingatlant, akkor kérték, a haszonélvező nyilatkozatát is. Sajnos azt már nem kaptam meg. Ismét agyalhattam, tovább, hogy mi legyen. Új helyet kellett találnom sürgősen.

Megtanultam, hogy kell a haszonélvező aláírása is, nem csak a tulajdonos(ok)é.

Úgy éreztem mint a következő cikk írója: Beteges bürokrácia: igazolni kell, hogy bejegyezhetik a saját vállalkozásunkat a saját házunkba

Székhelyszolgáltatás?

A székhelyszolgáltatás jó megoldás lenne erre. De nem akartam ezért is fizetni. A leveleimet át tudom venni a postás által bedobott cetlivel is. Volt már olyan, hogy bedobta az értesítőt a postaládába, pedig otthon voltam. Különben is most már a legtöbb levél elektronikusan jön a hivataloktól. Egyre kevesebbet leveleznek papír alapon. Én speciel 4 hónap alatt 2 db céges levelet kaptam postán.

Nemrég hallottam, hogy valaki székhelytemetőnek nevezte a székhelyszolgáltatást. Előfordulhat ilyen is, de azért nem kell tőlük félni. Az viszont már valószínűbb, hogy aki székhelyszolgáltatást vesz igénybe, azt a NAV előszeretettel ellenőrizheti.

Az is lehet, hogy akkor is gondolkozol a székhelyszolgáltatáson, ha van saját lakásod. Talán nem szeretnéd megadni a lakóhelyedet senkinek.

Egyébként van olyan is, hogy a saját ingatlanodat nem használhatod székhelyként. Mikor? Ha CSOK-os az ingatlan. Erről olvashatsz a BKIK honlapján egy hosszabb cikket. A lényeget kimásoltam:

"A Pénzügyminisztérium állásfoglalása alapján a családi otthonteremtési kedvezmény (CSOK) keretében támogatott vagy egyéb állami támogatással érintett ingatlanba, lakásba

  • nem lehet bejelenteni a vállalkozás (és az egyéni vállalkozó) székhelyét, telephelyét, fióktelepét stb.,
  • és ott nem lehet vállalkozási tevékenységet végezni (pl. rendelőt, irodát működtetni),

mert az az eredeti, támogatott céltól eltérő hasznosításnak minősül és a támogatás visszafizetését vonja maga után."

FRISSÍTÉS: Megjelent a Magyar Közlönyben egy módosítás a CSOK és a vállalkozás kapcsolatáról.

2019.július 1-jétől bizonyos feltételekkel lehet székhely a CSOKos ingatlan.

  1. Az egyik ilyen, hogy be kell jelenteni (utólag is), hogy a CSOKos ingatlan vállalkozásnak a székhelye is lesz.
  2. A másik, hogy a felvett CSOK összege a vállalkozás szempontjából "de minimis" támogatásnak minősül, és maximum a rendeletben meghatározott összegig lehet igénybe venni. 

Milyen megoldást találtam?

Térjünk vissza a saját székhely problémámhoz. Elkezdtem telefonálgatni azoknak az ismerőseimnek, akik saját ingatlannal rendelkeznek. A sokadik próbálkozásra sikerült áthelyeznem a székhelyemet. Megírtuk a székhely befogadó nyilatkozatot. Ott nem volt haszonélvező, de két tulajdonos volt. Mindkettőnek alá kellett írnia, hogy használhatom székhelyként a tulajdonukban lévő ingatlant. Végre ez is megoldódott. Gyorsan be is jelentettem a székhely változást először a webes ügysegéden.

Új székhely bejelentése

"Új székhely bejelentése esetén a korábbi székhely a változás napját megelőző nappal megszűnik." - Írja a kitöltési segítség. Vagyis ha a mai naptól van új székhelyem, akkor a régi cím csak a tegnapi napig él, tegnap szűnt meg.
"Amennyiben az új székhelyén bejelentés-, illetve engedélyköteles tevékenységet kíván folytatni, úgy azt csak az erre vonatkozó bejelentés megtételét követően, illetőleg az engedély birtokában gyakorolhatja." - folytatja. Vagyis bejelentheted az új címet, ha még nincs meg az engedélyed az adott tevékenységre. De csak akkor végezhetsz ott olyan tevékenységet, ha megérkezik az engedélyed.

Máshol is be kellett jelenteni a változást:

  • az Önkormányzatnál,
  • a Kereskedelmi és Iparkamaránál, és
  • a NEAK-hoz beküldött regisztrációs lapon.

Volt vele papírmunka bőven. Na jó, csak a NEAK-hoz kellett papír alapon küldeni, a többi elektronikusan ment.

Most már túl vagyok rajta, és újra a blogírásra és a kismamákra koncentrálhatok.

Másnak is ilyen macerás volt székhelyet találni?

 

Oszd meg, hogy mások is tanulhassanak az esetemből!

 

Munkaviszonyos kismamáknak járó ellátásokról itt találsz egy összefoglaló táblázatot. Töltsd le!

 

Készítettem egy összefoglaló táblázatot Katás Kismamáknak járó ellátásokról. Kattints ide és töltsd le!