Kellemes meglepetés az EU-kártya és a személyi igénylése kapcsán

Kiderült, hogy a Kormányablaknál is emberek dolgoznak :)

Európai Egészségbiztosítási Kártyát és személyi igazolványt kellett csináltatnom. Fél napi hideg élelemmel készültem az ügyintézésre. De a vártnál jobban sikerült a nap.

Szabadságon volt a férjem, így felpakoltuk a babakocsit és a gyerekekkel elmentünk ügyintéző körútra.

A közeli Kormányablaknál kezdtük. Nekem és a nagyobbik gyereknek kellett személyi igazolványt csináltatni.

Az EU-s kártyánk is lejár(t). Gondoltuk, ha már itt vagyunk, egy füst alatt elintézzük.

A recepciónál

2 db sorszámot kellett kérni a személyi készítéshez, mert 1 sorszámmal csak 1 db-ot lehet csináltatni.

Az EU-s kártyához is adott igénylő lapokat.

Személyi igazolvány

Várakozás

A sorszámos cetli szerint 6-an voltak előttünk. Addig kitöltöttem az összes Igénylőlap Európai biztosítási kártyához nyomtatványt.

europai_egeszsegbiztositasi_kartya_igenylo.jpg

1 óra várakozás után odajött egy ügyintéző, és megkérdezte, hogy mire várunk. Mondtam, hogy személyi igazolvány kell a gyereknek és nekem is. Elkérte a sorszámos cetliket, és mondta, hogy hamarosan mi jövünk. Fél órán belül tényleg hívta is a sorszámunk.

Lehet, hogy annak volt köszönhető, hogy nem tudtak a kicsik néma csendben ülni. Ezért jó ha zajos kisgyerekekkel mész. :)

Fotózás

Szépen lefotózott mindkettőnket. Nekem meg a két mutatóujjamról csinált ujjlenyomatot. Mert én kértem. Azt mondta, hogy reptereknél előnyös lehet. De nem ám fekete tintába belenyomva és utána papírra, mint a filmekben. Egy mini szkennelő üveglapjára kellett tenni és otthagyni az ujjam, amíg zölden nem világít.

Még egy kis várakozás

Aztán még lefotózott 3 jogosítvány igénylőt. Addig minket leültetett egy ügyintéző pulthoz és a gyerekeknek adott zsírkrétát és lapot, amire rajzolhatnak.

Milyen felkészült volt! A gyerekekre is gondolt!

Befejező lépések

Miután elkészült a fotózással, újra velünk foglalkozott. Odaadtam a gyerek születési anyakönyvi kivonatát és a lakcímkártyáját, meg az apa és az anya személyi és lakcím kártyáját is. Aláírtam, amit kellet. Kaptunk 1-1 lezárt borítékot a személyihez kapcsolódó kódokkal.

A gyermekem kapott egy ideiglenes személyi igazolványt. Ott helyben megcsinálta a kis kártyát. Azért kellett neki, mert lejárt a régi személyije és nem volt neki más fényképes igazolványa. Persze le kellett adni a régi személyit, hogy kaphasson újat.

Én nem kaptam ideiglenes személyit, mert nekem még érvényben volt a személyim. Majd sms-ben kapok értesítést, hogyha elkészülnek a személyi igazolványok. Akkor majd be kell fáradnom a Kormányablakhoz és leadni az igazolványom. Addig ki kell találnom egy 6-jegyű kódot a személyikhez, ha aktiválni szeretném a kapott borítékban lévő pin-kóddal.

Átvétel

Hétfő délben voltunk a személyit csináltatni és csütörtökön du. 13 órakor már jött is két sms, hogy átvehetőek az igazolványok. Milyen gyorsan elkészült! 3 nap alatt!

Európai Egészségbiztosítási Kártya

A helyi Kormányablaknál a recepciós azt a tájékoztatást adta, hogy ott is leadhatjuk az EU-kártya igényünket. Majd ők továbbítják a megfelelő helyre.

Mi kell hozzá?

  • személyazonosító igazolvány,
  • lakcím kártya és
  • taj kártya.

Mivel az egyik gyereknek már nem volt érvényes személyije, ezért nem kértünk sorszámot az ügyintézéshez.

Úgy döntöttünk, hogy átmegyünk a Teve utcai Kormányhivatalhoz. Ott személyesen is lehet EU-kártyát igényelni.

Mire jó?

A Magyarországon egészségügyi ellátásra jogosult személyek kérhetik Európai Egészségbiztosítási Kártya kiállítását, amely alapján, az EGT-tagállamokban, átmeneti tartózkodásuk idején, minden orvosilag szükséges ellátást igénybe vehetnek, ugyanolyan feltételek mellett, mint az adott tagállam biztosítottjai. - Írja a honlapján a Kormányablak.

A bejáratnál

Egy kedves biztonsági őr fogadott, aki megkérdezte, mit szeretnénk. Amikor mondtam, hogy 3 Eu-s kártyát, akkor adott 1 darab sorszámot. Nagyon meglepődtem, hiszen a kerületi Kormányablaknál meg személyenként kaptunk sorszámot a személyi igazolványhoz. Biztos látta rajtam a döbbenetet, ezért hozzátette, hogy 1 sorszámmal 5 személy kártyáját lehet intézni.

 Várakozás

Nem is kellett sokat várni. 3-4-en voltak előttünk. Lehet, hogy ez annak volt köszönhető, hogy fél órával a zárás előtt értünk oda. Amíg vártunk, előkészítettem a kitöltött kártya igénylő lapokat meg a szükséges iratokat.

Kártya kiadás

Mikor a mi hívószámunk megjelent, már a papírokkal a kezemben érkeztem meg a pulthoz.

Ott kiderült, hogy nem is kell leadni az igénylő lapokat. Azok a lapok csak akkor kellenek, ha nem náluk, hanem egy másik kormányablaknál igényeljük.

Megkérdezte az ügyintéző, hogy: ki ír alá a gyerek helyett?
Mondjuk én - feleltem neki.
Ezek szerint nem kell mindkét szülőnek aláírnia.

Aztán elkérte az iratainkat (személyi, lakcím- és taj-kártya). Leellenőrizte a taj szám alapján, hogy van-e érvényes társadalombiztosításunk.
Tőlem megkérdezte, hogy: jelenleg egyéni vállalkozó?
A férjemtől meg kérte, hogy mondja meg a foglalkoztatója nevét. Ő meg hirtelen nem értette, mit akar az ügyintéző. Aztán lefordítottam neki a kérdést: Hol dolgozol?

Mindig feltesznek ellenőrző kérdést. Tudd, hogy az igényléskor hova vagy bejelentve!

Azt is látta a rendszerben, hogy mikor jár(t) le a kártya. Ha még nem járt le a kártyád, akkor le kell adni, mikor újat igényelsz.

Miután mindent rendben talált, kinyomtatta és átvetette a kártyákat.

europai_egeszsegbiztositasi_kartya.jpg

És már készen is voltunk.

Legalább ilyen gyors ügyintézést kívánok Neked is!

Amúgy ezek a kártyák a kiállítástól számított 36 hónapig (3 évig) érvényesek.

Még most igényeld!

Lassan jön a nyár, a külföldi utazások, nyaralások elkezdődnek. Ilyenkor sokan igényelnek Európai Egészségbiztosítási Kártyát, vagy pótolják a lejárt okmányt.
Annak érdekében, hogy ne kelljen többet várni az ügyintézésre, mielőbb intézd el!

Otthonról is intézheted

Ügyfélkapun keresztül is igényelheted ÁNYK nyomtatványkitöltő program segítségével. A hogyanról itt olvashatsz. Így akár otthonról, sorban állás nélkül is hozzájuthatsz. Ebben az esetben a kártyát 8 napon belül készíti el a hivatal, majd a megadott címre postázza.

Az EU kártya emellett postai úton is igényelhető ezen a nyomtatványon.

Ha hasznosnak találtad a leírást, oszd meg másokkal is!
További hasznos információért kattints ide!
Címkék: ügyintézés