Passzív GYED alatt vállalkozást indítani?

Mennyit kell magam után fizetni? Vagy ilyenkor nem kell?

Mielőtt elindítottam volna a vállalkozásomat, jól körbejártam a lehetőségeket. Hogyan éri meg a legjobban? Milyen adózást válasszak? Mikor kell a legkevesebbet fizetnem? Úgy érzem megtaláltam a számomra legjobb megoldást. Elmondom mi az...

A cég ahol dolgoztam, megszűnt. Felszámolták, amíg gyeden voltam. De legalább a gyedem megmaradt. Kapom továbbra is a gyermekem 2 éves koráig. Így lettem passzív gyeden.

Hogyan tovább?

Azt tudtam, hogy a tb-t nem kell magam után fizetni, amíg gyeden, gyesen vagyok. Addig jár az ingyen orvosi ellátás. Csak az zavart, hogy lógok a levegőben, nem vagyok sehova se bejelentve, nincs biztosításom. Mi lesz, ha újra teherbe esek, vagy táppénzre kell mennem? Akkor nem lesz meg a szükséges biztosítási időm az ellátásokhoz.

Valahova be kell magam jelenteni. Talán egy ismerőshöz? Vagy jelentkezzek álláskeresőnek?

Vállalkozzak?

Már egy ideje kacérkodtam a gondolattal, hogy vállalkozást indítok. Miért?

  1. Mert már úgyis megszűnt a munkahelyem.
  2. A gyerekek mellet maximum 4 órába szeretnék dolgozni.
  3. Úgysem vesznek fel sehova 2 kisgyerekkel.

 anya_oleben_kislanyaval_ul_a_laptop_elott.jpg

Hogyan éri meg a legjobban?

Azt is tudtam, hogy gyed folyósítása mellett nem kell járulékokat fizetni az egyéni vállalkozónak, ha nem vesz ki "bért" magának, vagyis vállalkozói kivétet. Csak a nyeresége után fizet. Azért ez nagy könnyebbség egy kezdő vállalkozónak, akinek nincs havi fix bevétele.

De ez vonatkozik a passzív gyedre is? Aki passzív gyeden van, annak sem kell járulékokat fizetnie?

Utánajártam

Megkérdeztem könyvelőt, az Egészségbiztosítót, tb szakértőket, sőt még a NAV-ot is. Ezeket a válaszokat kaptam:

A könyvelő azt írta, hogy:

"Szerintem az alatt nem érvényes a járulékmentesség, csak ha van a háttérben egy munkahely, ahonnan eljött az ember szülésre. De ez annyira speciális kérdés, hogy szerintem nem árt kérni egy állásfoglalást a témában a NAV-tól sem."

Szóval tovább passzol a NAV-nak. Értem én, hiszen ez nem az ő szakterülete. Őszinte volt. Kicsit elbizonytalanított, de tovább kérdeztem másokat is. Írtam az Egészségbiztosító Pénztárnak, ahonnan a gyedet folyósítják .

Az Egészségbiztosító ezt írta:

"Osztályunkra érkezett elektronikus levelére válaszolva tájékoztatjuk, hogy a Nyugdíjbiztosítási Alap és Egészségbiztosítási Alap javára teljesítendő kötelező befizetések A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) hatáskörébe tartozik. Kérdésével kérjük a NAV illetékes Adóigazgatóságát megkeresni."

Ezek is a NAV-hoz küldenek. De előtte nézzük az igazi szakembereket a témában:

Az egyik tb szakértő ezt írta:

"Az egyéni vállalkozó mentesül a minimum járulék azokban a hónapokban, amelyek egészében CSED / GYED / táppénz ellátásban részesül. Ezen időszak alatt csak a kivét esetében kell megfizetni. GYES esetében annyi korlátozás van, hogy csak azokban a hónapokban mentesül a megfizetése alól, amikor nem ad ki számlát."

Na, ez már jobban hangzik! De szerintem nem kell ahhoz a hónap egészében gyeden lenni, hogy mentesüljek. A törvény nem egész hónapot ír, hanem időszakot.

Egy másik tb szakértő meg ezt válaszolta:

"Jelenleg GYED folyósítás mellett folytatott egyéni vállalkozói tevékenység ideje alatt nincs előírt minimum járulék- és szociális hozzájárulási adófizetési kötelezettség. Tényleges vállalkozói kivét realizálása esetén viszont nincs mentesség, a tényleges jövedelem alapján köteles megfizetni a járulékokat, adókat. (KATA (kisadózás) választása esetén egyik variációban sincs mentesség, a fizetési kötelezettség 50.000 Ft/hó átalányadó.)"

Elég bonyolultan fogalmazott. Ettől függetlenül helyes a válasza. Végre egy szakértő!

Kérdezzük meg azért a NAV-tól is

Biztos, ami biztos. Elvégre hozzájuk kell (vagy nem kell) befizetni a járulékokat.

Mielőtt a NAV-nak írtam volna egy emailt, azért elolvastam az információs füzetüket az egyéni vállalkozásról. Ők kérték a honlapjukon, ahol lehet nekik írni, hogy olvassam el.

A személyi jövedelemadó törvény hatálya alá tartozó egyéni vállalkozók jövedelmének meghatározására és járulékfizetésére vonatkozó alapvető szabályok 2019.

Abban ezt találtam:

4.3. A járulékok megfizetése alól történő mentesülés

Az egyéni vállalkozó az előző pontban ismertetett járulékalap után nem köteles nyugdíjjárulékot és egészségbiztosítási- és munkaerő-piaci járulékot fizetni arra az időtartamra, amely alatt 

  • táppénzben, baleseti táppénzben, csecsemőgondozási díjban, gyermekgondozási díjban részesül,
  • gyermekgondozást segítő ellátásban, gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban, gyermekek otthongondozási díjában vagy ápolási díjban részesül – kivéve, ha a gyermekgondozást segítő ellátás, gyermekgondozási segély, gyermekek otthongondozási díja, illetve az ápolási díj fizetésének időtartama alatt vállalkozói tevékenységét személyesen folytatja –,
  • csecsemőgondozási díjban, gyermekgondozási díjban és gyermekgondozást segítő ellátásban, gyermekgondozási segélyben egyidejűleg részesül

A járulékfizetési alsó határ után történő közterheket nem kell megfizetni, ha az egyéni vállalkozó – egyebek mellett – gyermekgondozási díjban, gyermekgondozást segítő ellátásban, gyermekgondozási segélyben (a továbbiakban együtt: GYES) részesül. Ez utóbbi ellátás esetében a fizetési kötelezettség alól csak akkor mentesül a vállalkozó, ha a GYES folyósítása alatt tevékenységét személyesen nem folytatja. A gyermekgondozási díj folyósítása alatt végzett vállalkozói tevékenység ugyanakkor nem eredményezi a járulékfizetési alsó határ után történő fizetési kötelezettséget.

Az egyidejűleg csecsemőgondozási díjban vagy gyermekgondozási díjban és gyermeknevelést segítő ellátásban is részesülő – tevékenységét személyesen végző – egyéni vállalkozó esetében a minimum járulékalap szerinti fizetési kötelezettségre vonatkozó szabályt nem kell alkalmazni.

Szó szerint a passzív gyed nem volt benne így írtam nekik emailt. Mielőtt elküldtem, ki lehetett választani, hogy milyen választ kérek:

  • Egyszerűbb megfogalmazású, adózási ismeretek nélkül is könnyen érthető általános tájékoztatást kérek
  • Összetettebb, részletesebb - szükség szerint szakmai nyelvezetű szöveget is tartalmazó - általános tájékoztatást kérek

Én az összetettebb választ kértem, mert általában megértem a törvény szövegeket. (Szép is lenne, ha tb ügyintézőként és könyvelőként nem érteném!)

Végül jöjjön a NAV válasza:

"A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (továbbiakban: Tbj.) 29. § (4) bekezdés a) pontja szerint az egyéni vállalkozó a járulékfizetési alsó határ után nem köteles nyugdíjjárulékot és egészségbiztosítási és munkaerőpiaci járulékot fizetni arra az időtartamra, amely alatt gyermekgondozási díjban részesül.

A fent leírtakra tekintettel, jól gondolja, hogy mindaddig mentesül a vállalkozó a minimum járulékalap utáni fizetési kötelezettség alól, amíg gyermekgondozási díjban részesül, függetlenül attól, hogy az ellátás folyósítására jogosító munkaviszonya megszűnt.

Felhívjuk a figyelmét továbbá, hogy a gyermekgondozási díjat követően, a gyermekgondozási segélyben, gyermekgondozást segítő ellátásban részesülő vállalkozó sem köteles a járulékfizetési alsó határ után járulékot fizetni, feltéve, hogy az ellátás folyósításának időtartama alatt vállalkozói tevékenységét személyesen nem folytatja [Tbj. 29. § (4) bekezdés b)].

Tájékoztatjuk, hogy a válaszlevél tartalma szakmai véleménynek minősül, kötelező jogi erővel nem bír."

 

Megnyugodtam. Szóval tényleg nem kell járulékot fizetni. Jól sejtettem.

Akkor indulhat is a vállalkozás!

Tanulságok

  1. Passzív gyed alatt nincs biztosítási időnk. Egy újabb ellátásnál nem számít. Lehet, hogy nem lesz meg emiatt az 1 év biztosításunk, ami kell az ellátáshoz.
  2. Egy könyvelő sem tudhat mindent. Főleg arról, ami nem adózás.
  3. Egy tb szakértő is tévedhet. De van köztük profi is.

 

Hasznos volt a cikk? Oszd meg másokkal is!

 

Munkaviszonyos kismamáknak járó ellátásokról itt találsz egy összefoglaló táblázatot. Töltsd le!

 

Készítettem egy összefoglaló táblázatot Katás Kismamáknak járó ellátásokról. Kattints ide és töltsd le!